Merk, fabriek en historie

Subaru. Een wéreldmerk

Subaru Corporation

Subaru produceert al ruim zestig jaar automobielen en is nu meer dan 40 jaar actief in de Benelux. Het merk maakt deel uit van het wereldomvattende  Subaru Corporation, een concern dat zich niet alleen met de productie van auto's bezighoudt, maar ook met die van vliegtuigen en openbaar vervoersmiddelen o.a. treinen. Kortom: Subaru is niet zo maar een merk. Subaru is een wéreldmerk!

Meest zichtbare divisie van Subaru Corporation is de autotak: Subaru. Begin negentiger jaren besloot deze divisie zich vrijwel geheel te gaan toeleggen op de productie van modellen met een belangrijke, extra veiligheidsvoorziening: Symmetrical All Wheel Drive (Symmetrical AWD), oftewel permanente vierwielaandrijving. Inmiddels zijn alle leverbare modellen hier standaard en zonder meerprijs van voorzien.

Met name in de laatste jaren wist Subaru met zijn producten talloze belangrijke, internationale onderscheidingen binnen te halen. Dit begon feitelijk met het behalen van liefst drie Wereldkampioenschappen Rally achter elkaar, waardoor Subaru snel in beeld kwam bij de sportieve, dynamische automobilisten. Met de introductie van trendsettende en bijzondere modellen als de Forester AWD, Outback AWD, SUBARU XV en SUBARU BRZ werd de bekendheid van Subaru in hoog tempo uitgebouwd. Verder scoort Subaru traditioneel zeer hoog in de diverse klantentevredenheidsonderzoeken (J.D. Power / BBC Top Gear), in grootscheepse veiligheidstests (I.I.H.S. Verenigde Staten) en in verkiezingen waarbij de kwaliteiten als trekauto worden beproefd (ANWB Caravan & Kampeer Kampioen).

Alliantie

De talloze overwinningen en onderscheidingen, alsmede de enorme kennis van zaken als het gaat om Symmetrical AWD/vierwielaandrijving, zorgden niet alleen voor de snelle groei van het merk in Azië, de Verenigde Staten en Europa, maar ook voor de nodige, warme 'belangstelling' van andere autoconcerns. Dit heeft eind 1999 geleid tot een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Subaru. Subaru's moederconcern, Subaru Corporation ging toen namelijk een nauwe samenwerking aan met de grootste autoproducent ter wereld: General Motors in de Verenigde Staten. Gedurende zes jaar van strategische en financiële betrekkingen heeft de samenwerking wederzijds vruchten afgeworpen. Eind 2005 is deze alliantie in goed overleg beëindigd en heeft Subaru Corporation een nieuwe partner gevonden in de thans één na grootste autoproducent ter wereld, Toyota Motor Corporation, waarmee een soortgelijke alliantie is overeengekomen met het uiteindelijke doel om zoveel mogelijk synergetische effecten tot stand te brengen. Dit gaat er zonder enige twijfel toe bijdragen dat Subaru zijn positie als relatief kleine, maar belangrijke speler binnen de mondiale autowereld in de komende jaren verder kan gaan uitbouwen.